Pikante hummus

Ken je de pikante hummus van die blauwe supermarkt? Nou, die vind ik dus super lekker. In de basis kikkererwten, tahin en pittig door een pepertje ofzo. Het was dan ook een teleurstelling dat het etiket maar liefst 26 ingrediënten bevat. Ik ben dan ook aan de slag gegaan met mijn eigen variatie op de pikante hummus. Zo aan het einde van de dag, krijg ik vaak trek in iets hartigs. Mijn liefde voor de rijstwafel is inmiddels bekend en die besmeer ik graag met een dikke laag hummus. Ook als ik zin heb om te snaaien, lepel ik rustig een bakje leeg met eventueel rauwkost. Zonder schuldgevoel! Zelfgemaakte hummus is immers een gezond tussendoortje.

Het geheime ingrediënt dat de hummus nog net even bijzonderder maakt is komijn. Echt, probeer het eens uit en je begrijpt direct wat ik bedoel.

pikante hummus

Wat heb je nodig:

  • 1 blik kikkererwten 400 gram
  • 1 chilipeper (zonder zaadjes)
  • 2 eetlepels tahin (sesam pasta)
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 2 theelepels komijn
  • sap van 1/2 citroen
  • snufje vers gemalen peper en zout

Hoe maak je het klaar:

  1. Spoel de kikkererwten af om overtollig zout te verwijderen.
  2. Snijd de chilipeper fijn.
  3. Doe alle ingrediënten in de staafmixer of keukenmachine en mix tot de gewenste dikte. Voeg eventueel scheutje water toe of olijfolie om de hummus smeuïger te maken.

Tip: de tahin heb je ook nodig voor de koriander hummus, baba ganoush of zoete aardappel aubergine stamppot en staat dus niet werkeloos in de kast.

Op zoek naar nog meer lekkere detox recepten? Ik heb ze hier voor je verzameld.

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.