Koriander hummus

Ik ben verslaafd aan hummus, een kikkererwtendip. Bij lekkere trek is dit een goedkoop, gezonde & voedzame snack. Kikkererwten zijn een bron van eiwitten en die zorgen voor een “vol” gevoel. Hummus is ook heerlijk als broodbeleg met avocado en tomaat bij zelfgemaakt naanbrood of een goed alternatief voor kruidenboter. Mijn persoonlijke favoriet is koriander hummus.

Het basis recept van hummus wordt gemaakt van kikkererwten, tahin, citroensap, zout & peper. Tahin is nog niet bij iedereen bekend. Het is een pasta gemaakt van sesamzaad. Het lijkt wel een soort pindakaas, alleen een stuk lichter van kleur. Na het basisrecept kun je er andere kruiden of groenten aan toevoegen. Ik ben gek op koriander maar platte peterselie kan ook. Of ga eens eens experimenten met een pittige hummus.

In een handomdraai heb je deze gezonde dip zelf gemaakt en wil je geen kant en klare versie meer. Probeer het eens uit, want de staafmixer doet eigenlijk al het werk.

Koriander hummus

voor 1 pot

  • 1 blik kikkererwten
  • 1 teen knoflook
  • flinke hand koriander
  • 2 eetlepels Tahin (oosterse schap)
  • citroensap
  • zout & peper
  • optioneel: water of olijfolie
  • om te dippen: wortels, bleekselderij, komkommer & paprika

Zo maak je het:

  1. Spoel de kikkererwten af om overtollig zout te verwijderen.
  2. Snijd de knoflook fijn.
  3. Hak de koriander grof.
  4. Doe alle ingrediënten in de staafmixer of keukenmachine en mix tot de gewenste dikte. Voeg eventueel scheutje water toe of olijfolie om de hummus smeuïger te maken.
  5. Serveer met verschillende soorten groente om te dippen zoals wortels, bleekselderij, komkommer en paprika.

Tip: voor extra pit voeg je nog een snuf chilipeper toe.

Tip: tahin is bij de Jumbo te vinden onder de naam sesamepaste en bij Albert Heijn gewoon als tahin.

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.