Havermout met aardbei

Begin de dag goed met een havermout ontbijt. Ja, ik raak maar niet uitgepraat over deze gezonde start van de dag. Het vult lekker, geeft gelijkmatig energie en geen trek tot aan de lunch. Dit ontbijt neem ik bijna dagelijks. Voor de variatie gebruik ik steeds ander fruit, noten, pitten en of zaden voor erbij.

Met dit havermout recept kan je nog even genieten van de laatste aardbeien. Die passen goed bij de citroen, die maakt dit ontbijt lekker fris. Eigenlijk meer een zomers recept, maar ik wilde het “gevoel” nog even vasthouden. Voor de bite voeg ik zonnebloempitten toe. Naast de goede vetten, bevatten zonnebloempitten ook magnesium, een natuurlijk antistressmiddel. Altijd fijn als je in een drukke periode zit, zoals ik.

Dit heb je nodig voor 1 portie havermout met aardbei:

  • 200 ml haverdrank
  • 3 eetlepels (biologische) havermout
  • handje aardbeien
  • 1 eetlepel zonnebloempitten (ongezouten)
  • halve citroen (rasp & sap)

Zo maak je het:

  1. Verwarm de haverdrank in een steelpannetje
  2. Voeg de havermout toe en laat zachtjes koken tot het de gewenste dikte heeft
  3. Maak de aardbeien schoon en snijd in plakjes.
  4. Rasp de citroen en knijp het sap uit
  5. Schenk de havermout in een kom, roer het sap erdoor en strooi de aardbeien en pitten

Tip: wist je dat het goed is om de dag te starten met lauwwarm water en een schijfje citroen? Het brengt je stofwisseling op gang. Doe dit 20 minuten voordat je ontbijt.

Tip: in plaats van haverdrank kan je ook een andere plantaardige melk proberen zoals rijstdrank, amandelmelk of sojamelk. In supermarkt te vinden bij houdbare melk. Let wel op, de meeste varianten bevatten suiker.

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.