Review Sam Stern – Virgin to veteran

Review Sam Stern – Virgin to veteran

Heb jij al gehoord van Sam Stern? In de Britse media wordt hij de nieuwe Jamie Oliver genoemd. Op zijn 14e (!) schreef hij zijn 1e kookboek. Deze piepjonge chef (23 jaar) is al toe aan zijn 6e boek: “Virgin to Veteran”. Houd deze jongen in de gaten, want hier gaan wij meer over horen.

Op uitnodiging van boekenhandel Polare en uitgeverij Good Cook mocht ik zijn masterclass bijwonen. En dat in één van de mooiste kookwinkels van Nederland: Oldenhof in Hilversum. Ik verwachtte een uitgebreide uitleg over koken. Niks ervan, wij moesten allemaal zelf flink aan de bak met 3 recepten uit zijn boek. Sam liep rond en stimuleerde ons om vooral te variëren en recepten aan te passen naar eigen smaak. Aan het einde van de avond werden de gerechten met veel smaak opgepeuzeld. Bij het afscheid kregen iedereen zijn kookboek met een persoonlijke tekst er in. Daarna was er nog de mogelijkheid om te winkelen in de kookwinkel zonder publiek. Ik voelde mij als Sjakie in de chocolade fabriek. Al met al een zeer geslaagde avond!

En dan het boek: “Virgin to Veteran” is een soort masterclass in boekvorm. Juist bedoeld om meer zelfvertrouwen te krijgen in de keuken. Als je het even niet meer weet, pak je het boek erbij en zoek je het even op. Het start met een uitgebreide uitleg voor de beginners keuken waarbij de keukenuitrusting, bewaren, snijden enzovoorts helder en eenvoudig beschreven worden. Vervolgens komende er verschillende onderwerpen aan bod zoals groente en salade, kip, rund, pasta en toetjes. Elk hoofdstuk start met allerlei tips en weetjes over bewaren, waar te koop, voedingstoffen en kooktechnieken. Verfrissend is de sectie “vriendjes”. Bij elk onderwerp wordt aangegeven met welke andere ingrediënten het te combineren is. Zo is kip lekker met oregano, feta en kokosmelk en pasta vriendjes zijn paddenstoelen, groenten uit de oven en basilicum. Elke keer een lange lijst met ideeën, voor elk wat wils.

Bij elk basis recept staan tips, hoe het sneller klaar kan maken, suggesties om het net even anders te bereiden of zelfs een compleet extra recept vermeld. Dit zorgt er soms voor dat het lastig te lezen is, door de overvloed aan informatie. Maar ja als dat het enige is. Sam inspireert je om eerst de basis onder de knie te krijgen en biedt je dan allerlei alternatieven om te variëren. “Virgin to Veteran” is een prachtig basis kookboek wat bij iedere (beginnende) kok in de keuken moet staan.

Virgin to Veteran van Sam Stern – Good Cook
ISBN: 978 94 6143 082 3
Prijs: € 24,95