Griekse yoghurt met pindakaas

De #30voeljefit challenge start met het eerste thema ontbijt. Neem jij de tijd voor een ontbijt? Of eet jij iedere ochtend hetzelfde? Variatie is het sleutelwoord voor een gezondere levenstyle. Zo krijgt je lijf alle benodigde voedingstoffen binnen in de vorm van vitamines en mineralen. Reny verteld er alles over in het thema blog over gezond ontbijten.

Deze week staat dan ook in het thema van verschillende soorten ontbijtjes. Van snelle ontbijtjes tot een echt verwenontbijt voor het weekend. Probeer ze uit, maak een favoriete top 5 en wissel dit af gedurende de week. Kies over de week ook voor verschillende soorten fruit. Een handige tip is om de vriezer te vullen met diepvriesfruit. Dit is straks in de winter een welkome afwisseling als er alleen appels, peren en bananen te krijgen zijn.

griekse yoghurt met pindakaas

Mijn ontbijt bestaat vaak uit iets anders dan brood. Niet dat ik denk dat brood zo ongezond is. Maar ik houd het minder lang vol op een boterham. Om die reden kies ik voor een ontbijt zonder brood.

In dit ontbijt recept staan de eiwitten centraal. Deze voedingsstof is van belang voor de opbouw en instandhouding van het spierweefsel. Daarbij houden de eiwitten de bloedsuikerspiegel in balans. En dat zorgt ervoor dat je minder snel trek krijgt. Fijn!

Doe eens iets anders in de Griekse yoghurt dan een paar lepels muesli. Heb je trouwens wel een variant in huis zonder toegevoegde suikers? I am a Foodie (platform van diëtisten en gezondheidswetenschappers) heeft de muesli test gedaan. Kijk snel hoe gezond jouw muesli is.

Heb je wel eens Griekse yoghurt met een beetje pindakaas en rauwe cacao gecombineerd? De zonnebloempitten (of een noot of zaad naar keuze) zorgt voor een crunchy bite. Maak af met een portie fruit. Oh, wat een zaligheid.

griekse yoghurt met pindakaas

Griekse yoghurt met pindakaas

voor 1 persoon:

  • 200 gram Griekse yoghurt
  • 1/2 eetlepel pindakaas
  • 1 flinke theelepel (rauwe) cacao poeder
  • klein beetje honing
  • 1 eetlepel zonnebloempitten
  • portie vers fruit

Hoe maak je het klaar?

  1. Mix de Griekse yoghurt met de pindakaas, cacao, honing en de zonnebloempitten. Roer goed door elkaar. Serveer met vers fruit naar keuze.

Tip: persoonlijk ben ik niet iemand die veel superfoods gebruikt. Ik heb dit ingrediënt gebruikt omdat ik de combinatie pindakaas, cacao en honing te gek vind. Vervang dit eventueel door biologische cacao van Joannusmolen te krijgen bij veel supermarkten.

Tip: pindakaas kun je ook makkelijk zelf maken. Je kunt het bijna geen recept noemen, zelf pindakaas maken is zo makkelijk.

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.