Nog geen beoordelingen

Kwark met pruimen en geroosterde boekweit

De eerste pruimen zijn gespot in de supermarkt. Zodra ik seizoensgroente of fruit tegenkom, kan ik niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Als vanzelf ontstaat er dan eigenlijk een recept zoals deze kwark met pruimen en geroosterde boekweit.

Bij toeval ben ik erachter gekomen dat roosteren de smaak van steenfruit zoals pruimen, perziken of abrikozen nog lekkerder maakt. En alleen fruit met zuivel vind ik saai. Nou ja saai, ik mis dan iets in de smaak. Ik heb graag nog iets stevigs te kauwen en dan kom je als vanzelf bij koolhydraten zoals havermout of een ander graantje terecht.

Boekweit is een eigenlijk een zaad en door het te roosteren, wordt het crunchy. Ik gebruik dit vaak in de granola of in combinatie met noten als topping. Boekweit tref je aan bij het gezondheidvoedingschap of anders de natuurwinkel. Dit graantje is trouwens glutenvrij.

Dit ontbijt van kwark met pruimen is in ieder geval een goed begin van de dag.

Kwark met pruimen en geroosterde boekweit

Kwark met pruimen

Ingrediënten

1 persoon
  • 2 eetlepels boekweit
  • 1 eetlepel amandelen grof gehakt
  • 2 pruimen
  • beetje honing
  • 200 gram magere kwark

Merknamen in de ingrediëntenlijst kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking. Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.

Bereiding

  • Rooster de boekweit en amandelen in een droge koekenpan goudbruin. Haal het mengsel uit de pan en laat even afkoelen.
  • Snijd de pruimen doormidden. Verwarm de koekenpan opnieuw op medium hoog vuur en leg de pruimen met het vruchtvlees naar beneden in de pan. Bak het fruit een minuut of 3. Draai om en besprenkel het vruchtvlees met een drupje honing en bak 2 minuten.
  • Doe de kwark in een kom en leg het fruit ernaast en strooi het geroosterde mengsel erover.
Kwark met pruimen en geroosterde boekweit

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.