3.8 uit 4 beoordelingen
bereiding 5 minuten
oventijd 15 minuten

Gezonde pizzabodem

Snelle gezonde pizzabodem maken! Wist je dat je met slechts 2 ingrediënten zelf een lichtere en gezonde pizzabodem kunt maken? Binnen 5 minuten is dit deeg direct klaar voor gebruik zonder te rijzen.

Pizza is comfort food ten top. Met een klein stapje maak je dit gerecht een stuk voedzamer. Het pizzadeeg zelf maken is een fluitje van een cent en zo gepiept. De smaak is te gek en 10 x beter dan een diepvries pizza.

Gezonde pizzabodem

Gezonde pizzabodem maken

Deze gezonde pizzabodem maak je met zelfrijzend bakmeel en Griekse yoghurt. Ja, je leest het goed! De combinatie van zelfrijzend bakmeel en Griekse yoghurt is verrassend veelzijdig. Het zorgt voor een goede textuur, smaak en een knapperige bodem. Het recept is niet alleen eenvoudig en snel, maar ook rijk aan eiwitten en laag in vet. Perfect voor als je wilt genieten van een gezondere pizza.

Gezonde pizzabodem

Lees ook zeker even mijn tip voor een lekkere gezonde topping voor op de pizza. Zo heb je naast een gezonde bodem ook een voedzaam beleg.

Tips voor succes

  • Zelfrijzend bakmeel is hetzelfde als bloem met bakpoeder. Voor de juiste verhouding kun je 112 gram bloem met 12 gram bakpoeder mengen.
  • Gebruik geen Griekse stijl yoghurt. Deze yoghurt bevat meer water en daardoor wordt het deeg te plakkerig.
  • Verder is het van belang om het deeg met een spatel te mengen tot een korrelig deeg. Vervolgens kun je het deeg kort kneden op een met meel bestuift werkblad.
  • Mocht het deeg te plakkerig zijn, gebruik dan meer meel. En andersom als het deeg te droog is, voeg dan water toe.
  • Hoe dunner je de pizza uitrolt, des te knapperiger de bodem is. Om het deeg uit te rollen gebruik ik een pizza deegroller.
Gezonde pizzabodem

Meer pizza recepten

Ben je op zoek naar meer pizza recepten? Hieronder staan mijn favoriete recepten voor pizza maken:

Gezonde pizzabodem met beleg

Gezonde pizza bodem

Ingrediënten

Aantal personen1 persoon
  • 125 gram zelfrijzend bakmeel
  • 165 gram Griekse yoghurt (geen Griekse stijl)
  • snufje zout

Beleg

  • 4 eetlepels passata (gezeefde tomaten)
  • 1/2 mozzarella (light)
  • 200 gram gegrilde groenten mix (aubergine, courgette & rode paprika) van Bonduelle

Extra nodig

Merknamen in de ingrediëntenlijst kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking. Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.

Hoe maak je een gezonde pizzabodem?

  • Verwarm de oven voor op 230 graden.
  • Meng het zelfrijzend bakmeel met de Griekse yoghurt en zout met een spatel tot een korrelig deeg. Kneed kort een bal van het deeg.
    Gezonde pizzabodem
  • Bestuif het werkblad en (pizzadeeg) roller met een ruime hoeveelheid meel en rol uit tot een pizza.
  • Leg de pizza op een met bakpapier beklede bakplaat met meel. Bestrijk de pizza met de passata en je favoriete topping. Ik heb een halve mozzarella en kant en klaar gegrilde groenten uit de diepvries op gedaan.
  • Zet de pizza 12 – 15 minuten in de oven.

Linda’s Tips

  • Het beleg van mijn pizza bestaat uit een halve bol light mozzarella. Erop ligt 200 gram kant en klare gegrilde groente. Dit is een zak van Bonduelle, waarbij je de groente bevroren op de bodem kunt leggen. Zo maak je ook het beleg van de pizza lekker voedzaam. 

Recepten bewaren op Pinterest!

Bewaar mijn recepten op Pinterest, zodat je deze makkelijk en snel terug kunt vinden. Pin onderstaande afbeelding en bewaar deze op één van je Pinterest borden.

Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees hier mijn disclaimer.

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.