Foodblogswap: mueslirepen maken

Deze maand doe ik voor het eerst mee aan de Foodblogswap. Wat is dat nu precies? Foodbloggers koken onderling van elkaars blog. Ik mocht aan de slag met eenmueslirepen recept van Eten Maken. Het eerste dat ik lees op haar blog is “koken van mensen waar je van houdt”. Nou dan heb je direct mijn aandacht. Sophie deelt graag haar eigen dagelijkse keukenervaringen. Van hippe gerechten van Ottolenghi tot familierecepten. Ze kookt met de seizoenen mee, uit de buurt, vaak vegetarisch en voor het hele gezin.

Zelf mueslirepen maken
Ook Sophie schotelt haar kids graag gezond “voer” voor. Zij heeft een fantastisch recept om zelf mueslirepen te maken. Een perfect alternatief voor die Sultana, Liga of Snelle Jelle barstensvol suikers. Mijn kids krijgen altijd fruit mee naar school. Soms tot groot verdriet, want veel kinderen krijgen koekjes mee met een pakje drinken. En zij niet, want “dat vindt mama niet gezond”. Vanaf nu vul ik mijn vriezer met deze gezonde snack, waar iedereen met gerust hart van kan snoepen.

Het recept is door Sophie uitgebreid getest en bestaat uit 5 componenten: 125 gram zuidvruchten, 125 gram vlokken, 50 gram pitten, aroma (citroenschil, kaneel, beetje zout, vanille) en 100 gram “plak” om alle ingrediënten te binden. Dit “plak” bestaat uit water, zoetigheid (honing) en vet (boter / kokosolie). Kijk eens bij haar originele recept voor allerlei inspiratie. De mogelijkheden zijn eindeloos. Kies die ingrediënten die bij jou thuis geliefd zijn en ga aan de slag met je eigen mueslireep.

Mueslirepen maken

Wat heb je nodig voor +/- 8 repen:

  • 125 gram zuidvruchten: 70 gram dadels, 30 gram rozijnen, 25 gram abrikoos
  • 125 gram vlokken: 50 gram speltvlokken, 50 gram havervlokken en 25 gram havermout
  • 50 gram pitten: 15 gram pompoen, 15 gram zonnebloem, 20 gram sesam
  • 100 gram “plak”: 30 gram water, 40 gram honing, 30 gram roomboter
  • aroma: 1 theelepel speculaaskruiden
  • 2 opgeklopte eiwitten
  • optioneel: 1 eetlepel kokos

Hoe maak zelf mueslirepen:

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden. Bekleed een ovenschaal met bakpapier. Snijd het gedroogde fruit in stukjes. Meng de vlokken, pitten & aroma in aparte kom.
  2. Zet een kleine pan op laag vuur en verwarm hierin de “plak” ingrediënten. Het gaat erom dat alles mengt en het goedje mag niet koken.
  3. Neem 1/2 van het vlokken, pitten en aroma mengsel en maal dit fijn in de staafmixer of keukenmachine. Dit is om ervoor te zorgen dat alle ingrediënten straks goed binden.
  4. Combineer nu alle ingrediënten in 1 kom (gesneden zuidvruchten, de verwarmde “plak” en alle vlokken, pitten & aroma). Voeg de opgeklopte eiwitten toe. Zorg dat je alles goed kan samendrukken en dat er geen kruimels over blijven. Voeg anders nog wat “plak” toe in de vorm van water/honing/vet.
  5. Doe nu alles in de ovenschaal en druk goed aan. Strooi er optioneel kokosrasp over en druk ook goed al. Bak 30 minuten in de oven. Let op dat de bovenste vruchten niet verbranden. Laat afkoelen en snijd met scherp kartelmes in stukjes.

Tip van Sophie: de mueslirepen kan je niet te lang buiten de koeling bewaren. Vries ze in per portie en laat ze ontdooien in de broodtrommel.

Tip van Sophie: gooi losse stukjes niet weg, maar smelt wat pure chocolade. Roer de losse stukjes erdoor, uitsmeren op een plaat en laten opstijven. Hmm.

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.