Zandkoekjes

Als het aan mijn dochter ligt, bakken wij elke week koekjes, muffins of een cake. Het is mij niet helemaal duidelijk of zij het snoepen van het deeg, het versieren of het opeten van de zelfgemaakte baksels het leukste. Volgens mij een combi van die 3!

In onze voorraadkast stond altijd een kant en klaar koekjespak, waar alleen water aan toegevoegd hoefde te worden. Puur uit gemak, alleen echt lekker zijn die koekjes niet. Bij Reny zag ik gezonde zandkoekjes met speltbloem voorbij komen. Een stuk gezonder en vooral veel lekkerder.

Muffins, cakes en koekjes worden door dochterlief versierd met fondant, marsepein of versiersels. De een bevat nog meer suikers of onnodige ingrediënten. Als moeder vind ik dit een lastig verhaal, want ik sta niet achter die producten. Maar ja, het zijn wel kinderen, die net als andere leeftijdgenootjes mooie bloemen op de cupcakes willen maken. Zo lang er niet wekelijks gebakken wordt, vind ik het gebruik dan ook niet zo erg.

gezonde zandkoekjes

Maar goed, nu ik een gezonder deeg heb gevonden, hoort er ook een gezondere versiering bij. Reny drukt gedroogd fruit in de koekjes voordat ze afgebakken worden. Ik ben gaan experimenten met noten, moerbeien, rozijnen en pretzels nadat de koekjes uit de oven komen. Het plakmiddel is gesmolten pure chocolade in plaats van poedersuiker met water. De zandkoekjes hebben natuurlijk geen versiering nodig, alleen was ik nieuwsgierig naar het effect van de chocolade en noten.

Voor kinderen is samen bakken, vaak de eerste stap om mee te helpen in de keuken. Zo leren zij smaken kennen, om te gaan met keukenapparatuur en de creativiteit wordt gestimuleerd. En bovenal samen genieten en plezier hebben. Duik eens vaker met elkaar de keuken in en zoek een lekker bakrecept op. Liefst geen kant en klaar pak. Koop alle ingrediënten los zodat je weet wat je bakt. Speltbloem kan je bijna in elke supermarkt krijgen, een alternatief is volkoren bloem. Voor de palmsuiker is een ritje naar de natuurwinkel nodig.

Nog een tip, deel je zelfgemaakte baksels uit. Wij wonen in een kinderrijke buurt en mijn kids heb ik aangeleerd om de muffins bij vriendjes en vriendinnetjes uit te delen. Vol trots worden de creaties aan iedereen getoond. Zo hebben wij ons gezellige bakmomentje gehad, lekker gesnoept van één muffin met zoete decoratie en that’s it. Mijn kinderen blij en ik ook!

gezonde zandkoekjes

Gezonde zandkoekjes

  • 160 gram speltbloem
  • 125 gram koude roomboter
  • 50 gram palmsuiker
  • 1 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1 eetlepel (plantaardige) melk
  • snufje zeezout
  • eventueel versieren: noten, moerbeien, gedroogd fruit, pretzels en gesmolten chocolade als plakmiddel
  • extra bloem om te bestuiven, deegroller, koekvormpjes en bakpapier

Hoe maak je de gezonde zandkoekjes klaar:

  1. Mix de suiker met de boter romig. Voeg melk en snufje zeezout toe.
  2. Zeef de bloem en bakpoeder boven de kom en kneed tot een stevig deeg. In het begin is het deeg kruimelig, blijf goed kneden. Bij mij bleef het kruimelig, een klein beetje melk deed wonderen.
  3. Laat het deeg een uurtje rusten in plastic folie in de koelkast.
  4. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  5. Bestuif je aanrecht met bloem en rol het deeg uit tot een lap van 5 mm. Steek de vormpjes uit en leg op een met bakpapier beklede bakplaat.
  6. Bak de koekjes in ongeveer 10 minuten bruin.
  7. De pretzels kan je er direct na het bakken voorzichtig insteken. Het deeg is dan nog zacht én heel heet en breekt snel. Uiteindelijk is het makkelijker om een klein beetje pure chocolade te smelten (au bain marie). Haal de versiering door de chocolade en “plak” op de koekjes.

Tip: van een bevriende (banket)bakker. Uitsteekdeeg zoals zanddeeg brokkelt snel. Rol het deeg plat tussen 2 stukken folie of bakpapier. Zo plakt het deeg niet aan het aanrecht of de deegroller en kan je makkelijker de vormpjes uitsteken.

Heb je een vraag of opmerking over dit recept? Vul het contactformulier in of stuur mij een berichtje via Facebook of Instagram.