Review Mag ik nog een hapje (+winactie)

Eindelijk het boek “Mag ik nog een hapje” van Francesca Kookt is verschenen. Wat, weer een blogger die een kookboek maakt. Wat is hiervan de toegevoegde waarde? Nou lieve mensen dit is HET praktische handboek voor de culinaire opvoeding van je kinderen. Een boek dat bij ieder gezin in de kast moet staan. En ik ga 3 lezers heel blij maken met een eigen exemplaar!

review mag ik nog een hapje

Toen ik bijna 10 jaar geleden voor het eerst moeder werd, had ik geen idee wat ik voor mijn dochter moest koken. Haar komst heeft voor een ommezwaai gezorgd in de keuken. Voor die tijd at ik regelmatig een potje groente met gehaktbal uit de vriezer als avondmaaltijd (erg hè). Alleen kon ik dat onze dochter niet aandoen. In een opwelling heb ik bij Bol.com alle boeken van Jamie Oliver gekocht. Stap voor stap ben ik anders gaan koken. Alleen met zijn boeken was mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Wat is nu goed voor mijn kleintje? Wat kan ik wel geven en wat niet? Ik was zo onzeker, net als elke andere ouder. Het boek “Mag ik nog een hapje? had mij veel stress gescheeld.

review mag ik nog een hapje

Francesca neemt je mee op smaakontdekking met je kind. Op een losse manier geeft ze je de kaders waarbinnen de allerjongste mogen eten. Geen opgeheven vinger met wat je wel en niet mag eten. De keuze is aan de lezer zelf. Ondertussen vertelt ze haar eigen ervaringen en dat zorgt voor een glimlach op je gezicht. Ook bij Francesca ging/gaat het niet altijd van een leien dakje. Haar manier van schrijven en de vele, vele praktische tips en informatie zorgt voor herkenbaarheid. Je krijgt het vertrouwen om zelf aan de slag te gaan.

Wat kun je zoal verwachten? Een uitgebreide uitleg van “Buik tot baby” met de smaakontwikkeling van de baby, de eerste babyhapjes en daarna de eerste echte babymaaltijden met kleine aanpassingen zodat de gerechten geschikt zijn voor het hele gezin. Na 1 jaar is je kindje klaar voor het echte werk en komen de recepten voor de verschillende eetmomenten van de dag. De gerechten zijn allemaal zelf gekookt door Francesca (én opgegeten) en gefotografeerd zoals je gewend bent. Dus niet tot de millimeter gestyled, want daar houd ze niet van. Gewoon echt eten, dat iedereen kan maken!

review mag ik nog een hapje

Haar recepten zijn laagdrempelig en creatief en voor alle leeftijden geschikt. Francesca kan het éne ingrediënt met het andere combineren waarvan ik dan denk: hoe kom je er toch weer op. Met regelmaat koken wij recepten van haar site of kiezen de kinderen iets uit van de Eetkalender die op de wc hangt. Van “Mag ik nog een hapje” heb ik zo’n 10-12 recepten geproefd. In een woord: zalig!

Eten is zoveel meer dan alleen de benodigde vitamines en mineralen naar binnen krijgen. Samen aan tafel eten is gezellig en zorgt voor die genietmomentjes met elkaar. Persoonlijk ben ik erg fan van de onderdelen: Geef je kind ook een keuze, variatie en Samen de keuken in. Hoe klein de kinderen ook zijn, betrek ze bij het eten. Elk kind vindt het geweldig om te helpen. Zet ze aan het aanrecht en geef ze een taakje. En zijn er dagen dat het niet lukt? Geef niet, morgen is weer een nieuwe dag. Relax, blijf ontspannen en maak er geen strijd van.

review mag ik nog een hapje

Mijn mening?

Zoals jullie weten maak ik graag een eerlijk review en kom ik altijd wel met iets dat mij minder bevalt. En die heb ik niet…. Voor als jij mij langer volgt, weet je dat ik Francesca ook buiten het werk om ken. Vandaar dat mijn kinderen in het boek staan (yeah). Hoe eerlijk is dan dit review? Nou, helemaal oprecht! Ik heb dit boek voor verschijnen al mogen lezen en mijn “kritische vragen en opmerkingen” gesteld. Een onderdeel dat ik best spannend vond om eerlijk te zijn én een grote eer.

Met het boek “Mag ik nog een hapje” in handen wordt koken en samen eten een feestje. Er bestaat (helaas) geen gebruiksaanwijzing voor je kind en zeker qua eten en drinken kunnen die kleintjes wispelturig zijn. Wat is het dan fijn dat er een boek is, dat je een kader geeft om aan de slag te gaan. Gewoon lekker en voedzaam eten en daar op een leuke, gezellige en ontspannen manier mee omgaan. Ga met elkaar op ontdekkingstocht en vergeet niet “Eten is genieten”.

review mag ik nog een hapje

Winactie
Hoe maak je kans op 1 van de 3 boeken Mag ik nog een hapje?